Mina "sår"

Börjat pyssla med psykologiarbetet nu, och kollar upp olika källor. På en av sidorna hittade jag en listning på hur traumatiserade barn som växer upp med narcissister blir. De här problemen borde vara mina:

· har låg självkänsla

· är rädda att bli avvisade och övergivna

· söker andras godkännande

· lägger ner mycket energi på att tillfredsställa andra, vara till lags

· försöker gissa sig till vad som är normalt och vad som förväntas av dem

· vet inte vad han/hon själv tycker, tänker och känner om olika saker

· tvivlar på sitt eget omdöme, särskilt om ens egna åsikter och behov står i konflikt med någon annans

· har överutvecklad skuld och skam

· har en överutvecklad ansvarskänsla och bryr sig mer om andra än sig själv

· får skuldkänslor när de tänker på sig själv i första hand

· tar på sig (hela) skulden för problem i relationer

· förväxlar kärlek med medlidande och är benägna att älska människor de kan tycka synd om och rädda

· är opåkallat lojala

· försöker vara perfekta

· dömer sig själva hårt

· känner sig isolerade och olustiga med andra, särskilt med auktoritetsgestalter

· uppfattar personlig kritik som ett hot

· blir skrämda av människors ilska

· har svårt att känna, identifiera och uttrycka känslor

· bär på undanträngda känslor av rädsla, sorg och vrede

· reagerar istället för att agera

Alltså, jag vet inte. Känner mig inte alls så sympatisk, faktiskt. "bryr sig mer om andra än sig själv" och "lägger ner mycket energi på att tillfredställa andra", nja.

Tror jag gör en supersnabb analys på mig själv och inser att jag klarat mig ganska bra. Men om jag behöver något att falla tillbaka på i framtiden har jag ju numera mina "sår". Bra att veta.


Kommentarer
Postat av: Anna

med andra ord tur att du växte upp till största delen i ludvika, typ. ibland har man tur, kanske? håhåjaja

2008-06-17 @ 18:16:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback