De tar plåt? Från kyrkan?

Läste just DN, eller lusläste, snarare. Där hittade jag en notis i Text-TVklass. Den handlade nämligen om hur det hade kommit ett gäng tjuvar till en kyrka (nååågonstans i Sverige) mitt i natten, och ägnat flera timmar åt att skruva loss stora kopparplåtar från kyrkans vägg. "De tog även med sig sex stycken stuprör, även de gjorda av koppar". En polis uttalar sig "Det gör ont i hjärtat när man ser att de kan göra såhär mot en kyrka". Eh?

Vad skulle de göra med kopparn? Är det jag som är dåligt bevandrad i the black market? Det kanske finns en marknadför sånt där. Tjuvarna kanske har stora smältugnar numera, där de gör om plåtarna till kopior av Rolex-klockor. Vem vet. Inte jag, i alla fall.


                           194529-133
Som en fotnot laddar jag upp den här gamla bilden, bara för att visa vad man kan göra när man har mycket tid, kläder och peruker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback