Kamratposten ger dig sunda värderingar

Fick just skjuts hem från Ingolf med Priggles och hennes far, och i bilen gick radioprogrammet God-knows-what. Det handlade om syn- och hörskadade, och vad som var värst och blaha. Det var barn som var gästpratare. Illa nog det, om jag får säga det själv. En av kommentarerna jag snappade upp var "Ja, men det är ju bättre att vara hörselskadad, för då kan man ha hörapparat". Erhm. Men det var inte värst. En liten tjej förklarade, på ett mycket virrigt sätt, att "det spelar ingen roll om man är synskadad, för man är ju typ ändå lika mycket värda. alla är ju lika mycket värda. man ska leka med synskadade." Hej Bamse-mentalitet och KP-prenumerant! Jag menar självklart inte att hon har fel, men:

"Giving equal parts to people who clearly are not equal is called what, class? Communism!"

Jaojao, lite politisk inkorrekthet en fredagkväll har väl aldrig skadat. Eller ja, det har det nog. Kanske framförallt fredagkvällar. Jag lever ju trots allt i den gamla naziststaden Ludvika. Huäh. Byyyter ämne nu!

Men till vad? Kanske jag kan fortsätta på Bamse-mentaliteten. Först av allt vill jag lovprisa Bamse; Rune Andréasson och Astrid Lindgren går hand i hand i mina värld osv. Men! What´s up med Bamse? Alla biroller är grymma, Skalman och Krösus m. fl., men Bamse är bara... ett vitt papper. Har han några egentliga egenskaper förutom att vara snäll och stark? Tänk Skalman, klokboken #1, men som alltid somnar eller talar i gåtor till de stackars små djuren. Eller till och med Krösus! Den lilla råttan som blivit förblindad av pengar och makt, och har en grupp maffiamöss jobbandes under sig. Men Bamse, nej, han är bara go´ och glad kexchoklad.

Jag skulle önskat mig en mer nyanserad bild av Bamse. Vad tänker han på när han vaknar i vargtimmen med Brumma-Lisa sovandes bredvid sig? Vad har han för mål i livet? Är han verkligen nöjd med att jobba som skogshuggare? Önskar han sig nåt mer, saknar han det där lilla extra? Jag skulle vilja läsa det avsnittet där Bamse får medelålderskris och köper en Ferrari och skaffar en älskarinna ( kanske Nina Skutt? Det skulle vara en intrig).

Neeej. Bamse är Bamse är Bamse är Bamse - världens tråkigaste björn.
                                                           194529-21

Kommentarer
Postat av: Anonym

Snäll kommer ur godhet, och godhet är everlasting. Dumsnäll behöver man ju inte vara. Men det tror jag inte om Bamse heller. ;)
Sen att sidorollerna har lite olika häftiga egenskaper är nog en klyftig tanke. Det påvisar ju bara att människor (alt. tecknade djur??) har olika egenskaper, men att i slutändan så ska man handla ur ett gott syfte.

Postat av: Svar

Bamse är väl knappast den intelligentaste björnen i skogen, skarpaste kniven i lådan osv. Men hursomhelst, kunde inte urtypen för godhet vara mer nyanserad i så fall? Om man ska se Bamse som representant för godheten och Krösus för det onda, väljer jag Krösus kapitalistiska lilla värld. Kanske misslyckades Rune i sin propaganda för "godheten", när han inte gjorde den mer spännande än att dela med sig av sina äpplen till en vän eller springa hand i hand sjungandes genom skogen.

2007-03-12 @ 19:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback